آسیب پوستی ناشی از دود دست سوم سیگار

آسیب پوستی ناشی از دود دست سوم سیگار

مطالعه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید نشان داد که قرار گرفتن در معرض نیکوتین موجود در دود دست سوم یا THS و نشت سیگار الکترونیکی ممکن است به پوست آسیب برساند.

THS به پسماندهای باقی‌مانده از سیگار اشاره دارد که نیکوتین جزء اصلی آن است و زمانی ایجاد می‌شود که دود بازدمی و دود ناشی از نوک سیگار روشن بر روی سطوحی مانند لباس، مو، مبلمان و اتومبیل بنشیند. نشت سیگار الکترونیکی نیز ممکن است در اثر نشت محصولات سیگار الکترونیکی یا زمانی که مصرف‌کنندگان و فروشندگان مایعات الکترونیکی را برای سیگارهای الکترونیکی قابل شارژ مجدد مخلوط می‌کنند، رخ دهد.

جیووانا پوزوئلوس، مجری این طرح  گفت: «ما دریافتیم که تماس پوستی با نیکوتین ممکن است بهبود زخم را مختل کند، حساسیت به عفونت‌های پوستی را به دلیل کاهش پاسخ ایمنی افزایش دهد و باعث استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن) در سلول‌های پوست شود.

این مطالعه با استفاده ازEpiDerm TM ، یک مدل سه‌بعدی از اپیدرم انسان و کراتینوسیت‌های کشت شده انسانی انجام شد. کراتینوسیت‌ها سلول‌های اپیدرمی هستند که کراتین، پروتئین موجود در مو و ناخن را تولید می‌کنند. محققان EpiDerm TM را به مدت 24 ساعت در معرض غلظت‌های مختلف نیکوتین قراردادند که معمولاً در محیط‌های THS و نشت سیگارهای الکترونیکی یافت می‌شود. سپس محققان به شناسایی فرآیندها و مسیرهای تغییریافته  در مواجهه با این پسماندها اقدام کردند. آن‌ها تأثیر نیکوتین را بر اندامک‌های سلولی، میتوکندری ها و پراکسی زوم‌ها – اندامک‌های حاوی آنزیم‌های دخیل در بسیاری از واکنش‌های متابولیک، بررسی کردند.

به گفته پوزوئلوس، مستعدترین افراد شامل افرادی هستند که دارای بیماری‌های پوستی مانند زخم‌های مرتبط با دیابت یا زخم‌های شریانی هستند. به گفته وی تماس پوستی با باقی‌مانده نیکوتین ممکن است ترمیم زخم چنین ضایعات پوستی را مختل کند و حساسیت به عفونت‌های پوستی بیماری‌زا را افزایش دهد. خوشبختانه، تغییرات در میتوکندری کراتینوسیت های انسانی که به مدت 24 ساعت در معرض نیکوتین قرارگرفته‌اند، برگشت‌پذیر است.

پوزوئلوس به مصرف‌کنندگان و فروشندگانی که با سیگارهای الکترونیکی سروکار دارند توصیه می‌کند با پوشیدن لباس‌های محافظ کافی و تمیز کردن مناسب مناطق آلوده، تماس پوستی را به حداقل برسانند.محدودیت‌هایی برای سیگار کشیدن و استعمال دخانیات در داخل خانه و سیاست‌های اصلاح محیط‌های آلوده باید اجرا شود.

مرجع:

Giovanna L. Pozuelos et al, Nicotine Affects Multiple Biological Processes in EpiDermTM Organotypic Tissues and Keratinocyte Monolayers, Atmosphere (2022). DOI: 10.3390/atmos13050810

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.