پانسمانی که در درمان زخم دیابتی باعث بهبود ترمیم می شود

پانسمانی که در درمان زخم دیابتی باعث بهبود ترمیم می شود

یک تیم علمی متشکل از دانشمندان NUST MISIS و موسسه سیتولوژی و ژنتیک SB RAS موفق به ایجاد باندهای نوآورانه بر اساس پلیمرهای آلی و نانوذرات نقره شدند که التیام زخم های دیابتی و زخم های مزمن را تحریک می کند. نتایج کار در مجله Pharmaceutics منتشر شده است.

دیابت نوع 2 با سطح بالای گلوکز خون مشخص می شود که موجب ضعیف شدن عملکرد گلبول های سفید شده و در نتیجه بدن در برابر عفونت ها آسیب پذیر می شود. علاوه بر این، دیابت بر گردش خون تأثیر می گذارد و مانع از تحویل مواد مغذی می شود. این امر منجر به بهبود آهسته زخم می شود و همچنین احتمال ایجاد عوارض به شکل عفونت باکتریایی را افزایش می دهد. بیماران مبتلا به سایر اختلالات متابولیک (بیماری های کلیوی و کبد، سل، HIV/AIDS و غیره) نیز معمولاً از زخم های مزمن رنج می برند.

برای اطمینان از بهبود موفقیت آمیز، ترشح بیش از حد (مایع آزاد شده در بافت در مناطق آسیب دیده) باید به تعویق بیفتد و اکسیژن رسانی خوب، محیط مرطوب و عقیمی را فراهم کند. بر اساس آمار، 85 درصد از قطع عضوهای جراحی ناشی از زخم پای دیابتی بوده است. در بیشتر موارد، درمان صرفاً با جایگزینی بانداژها انجام می شود.

برای حل این مشکل پیچیده، تیمی از دانشمندان مواد از NUST MISIS از موادی از کلاس پلی ساکاریدها استفاده کردند – پلیمرهای آلی که می توانند محلول های آبی را صدها برابر وزن خشک خود جذب و حفظ کنند.

“انها دو ماده را به عنوان پایه در نظر گرفتند. کیتوزان یک پلیمر کربوهیدراتی شناخته شده است که از پوشش کیتینی سخت پوستان به دست می آید که به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد انعقادی، ضد تومور و هموستاتیک آن کاربردهای بالقوه بالینی زیادی دارد وکردلان، یک هموپلی ساکارید که این دسته از گلوکان β- ها تأثیر مثبتی بر سیستم ایمنی انسان نشان می دهد و اثرات ضد توموری و ضد میکروبی ارائه می دهد همچنین برای تقویت خواص ضد باکتریایی و تحریک سیستم ایمنی، در طول فرآیند پلیمریزاسیون، از محلولی از نیترات نقره را به مخلوط کوردلان/کیتوسان اضافه کردند که متعاقباً تحت تأثیر تابش اشعه ماوراء بنفش به نانوذرات نقره تبدیل شد. آزمایش‌های برون تنی در موش‌های مبتلا به دیابت نوع 2 که از نظر ژنتیکی تعیین شده بود، اثر تقویت‌شده فوم اصلاح‌شده نقره نشان داد که این فوم به طور قابل‌توجهی روند بازسازی را در مقایسه با فوم خالص و کنترل نشده تسریع می‌کند.

به گفته نویسندگان، ماده کف آلود به دست آمده دارای خواص ضد باکتریایی و فوق جاذب است که اجازه می دهد اگزودا به شکل یک ژل نرم موضعی شود، سطح زخم را به خوبی اکسیژن رسانی می کند و از عفونت باکتریایی جلوگیری می کند. علاوه بر این، نانوذرات نقره موجود در ترکیب، سیستم ایمنی را تحریک می‌کند که روند بهبودی را تسریع می‌کند. این تیم در حال حاضر در حال تکمیل آزمایش مواد به‌دست‌آمده به عنوان بخشی از مطالعات بالینی درون تنی هستند.

Ref:

Elizaveta S. Permyakova et al, Ag-Contained Superabsorbent Curdlan–Chitosan Foams for Healing Wounds in a Type-2 Diabetic Mice Model, Pharmaceutics (2022). DOI: 10.3390/pharmaceutics14040724

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.