نشست علمی پژوهشگران: اگزوزوم تراپی

نشست علمی پژوهشگران: اگزوزوم تراپی


نشست علمی ویژه پژوهشگران با موضوع نقش اگزوزوم مشتق شده از سلول های بنیادی در روند ترمیم زخم های پوستی روز سه شنبه 15آذر ماه 1401 در سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد.
به گزارش معاونت پژوهش، در این نشست با سخنرانی دکتر بنفشه حیدری به موضوع تاثیرات پاراکرینی سلولهای بنیادی بویژه اگزوزوم تراپی (استفاده از اگزوزوم ترشح شده توسط سلولهای بنیادی) در روند ترمیم زخم پرداخته شد. امروزه درمان با استفاده از اگزوزوم / سکروتوم مشتق شده از سلولهای بنیادی در حوزه های مختلف درمانی مورد توجه طیف وسیعی از پژوهشگران و درمانگران قرار گرفته است. اگزوزوم ها وزیکولهای کوچک ۳۰-۱۵۰ نانومتری هستند که از کاندیشن مدیای بدست آمده از انواع مختلف سلولهای کشت داده شده در شرایط آزمایشگاهی بدست می آیند. این وزیکولهای دارای انواع مختلف نانوذرات فعال بیولوژیکی مانند DND, RNA, miRND, mRNA, پروتئین های ارگانومتریک و ساختاری، لیپیدها و سایر مواد فعال بیولوژیکی با پتانسیل های درمانی مختلف هستند.
دکتر حیدری بیان کردند امروزه در حوزه ترمیم زخم و بازسازی بافت های آسیب دیده، اگزوزوم تراپی به یکی از روش های درمانی پیشرفته بمنظور بهبود روند بازسازی و ترمیم زخم، تسریع فازهای التهابی و تکثیر، تقویت روند اپیتلیزاسیون زخم، جوانسازی پوست، برداشتن اسکار و غیره تبدیل شده است. این وزیکولهای درمانگر کوچک نه تنها به دلیل دارا بودن نانوپارتیکل فعال بیولوژیکی و راه اندازی مسیرهای سیگنالینگ مختلف باعث بروز تاثیرات درمانی مستقیم در روند ترمیم زخم و بازسازی بافت های آسیب دیده می شوند، بلکه می توانند بعنوان ناقل برای انتقال برخی داروها، miRNA ها و برخی پروتئین های نوترکیب مورد استفاده قرار گیرند.

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.