نشست علمی ویژه پژوهشگران : “کاربرد سلول های بنیادی مزانشیمی در ترمیم زخم  “

نشست علمی ویژه پژوهشگران : “کاربرد سلول های بنیادی مزانشیمی در ترمیم زخم  “

نشست علمی ویژه پژوهشگران با موضوع ” کاربرد سلول های بنیادی مزانشیمی در ترمیم زخم  ” روز چهارشنبه 3خردادماه   ماه 1402 در سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش معاونت پژوهش، سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، در این نشست دکتر هدی نصیری، پژوهشگر گروه پژوهشی ترمیم نوری  اظهار داشت سلول های بنیادی مزانشیمی  در سال های اخیر در خط مقدم سلول درمانی برای طیف گسترده ای از بیماری های سیستمیک التهابی به کار رفته است. یکی از زمینه های بالقوه  برای اثر بخشی این سلول ها زخم التیام ناپذیر پوستی هستند . سلول های بنیادی مزانشیمی پتانسیل ترمیمی بالقوه ای را برای این هدف در مطالعات حیوانی و انسانی نشان داده اند. اما با توجه به محدودیت کار با سلول از جمله در پیوند، به دام افتادن در مویرگ های ریوی و عدم رسانش به بافت، راهکار جدید و پر بازده جدید استفاده از وزیکول های ترشحی این سلول هاست که امکان تولید با مقیاس بالاتر و هزینه های کمتر آنها وجود دارد.همچنین این وزیکول ها در مقایسه با خود سلول، سرطانزایی ندارند و سیستم  ایمنی میزبان را به میزان بسیار پایین تر تحریک میکنند.

دکتر نصیری در پایان افزود کلیه فاکتورهای ضروری برای تحریک فازهای اصلی ترمیم بافت در پروفایل ترشحی سلول مینی در وزیکول ها وجود دارد و به نظر می رسد آینده طب ترمیمی در گرو استفاده از ووزیکول ها بسیار روش امید بخشی باشد.

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.