نشست علمی ویژه پژوهشگران : درد مزمن و سبک زندگی، یک حقیقت ناخوشایند

نشست علمی ویژه پژوهشگران : درد مزمن و سبک زندگی، یک حقیقت ناخوشایند

نشست علمی ویژه پژوهشگران با موضوع ” درد مزمن و سبک زندگی، یک حقیقت ناخوشایند” روز دوشنبه 21 آذر ماه 1401 در سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش معاونت پژوهش، سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، در این نشست دکتر منیژه سلیمانی فر، عضو هیات علمی و مدیر پژوهشی پزشکی مبتنی بر سبک زندگی، با اشاره به مقالات و آمار منتشر شده در این زمینه اظهار داشت از هر پنج نفر، یک نفر از درد مزمن رنج می برد که متاسفانه تنها کمتر از 3 درصد از مبتلایان به کلینیک های تخصصی درد جهت درمان مراجعه می کنند. درد مزمن علاوه بر آسیب های روانی و جسمانی؛ بار مالی بالایی  بر سیستم بهداشت و درمان  جامعه تحمیل می کند. علیرغم اهمیت این موضوع، درد مزمن هنوز به درستی تشخیص داده نشده  و درمان مناسبی برای آن وجود ندارد و  بیشتر درمانها بر پایه درمان دارویی است.

با توجه به تاثیر گذاریِ معنادارِ سبک زندگی در شدت و ماندگاری درد مزمن، جوامع علمی و بالینی در دهه اخیر به رویکر چندجانبه سبک زندگی که منحصر به هر فرد است بسیار توجه داشته  و پژوهش های زیادی در این راستا داده اند. این عوامل شش گانه تاثیر گذار عبارتند از : فعالیت جسمانی، مدیریت استرس، کیفیت خواب، تغذیه سالم، اجتناب از دخانیات و الکل و روابط اجتماعی.  

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.