لزوم توجه بیشتر بیمه ها به درمان زخم

لزوم توجه بیشتر بیمه ها به درمان زخم

دکتر مسعود حبیبی رییس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در مراسم افتتاحیه نهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت، این کنگره را فرصتی برای تبادل نظر و بهره مندی از آخرین دستاوردهای علمی در زمینه زخم و ترمیم بافت دانست و گفت: بیماریهای غیرواگیر، اگرچه برخلاف بیماری های واگیردار مانند اپیدمی کرونا، سر و صدای زیادی در جامعه ندارند اما علت ۷۰ درصد از مرگ و میرها هستند. برای نمونه بیماری هایی مثل بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، چاقی، بی‌تحرکی، سرطان‌ها، سوختگی و سوانح و تصادفات … اتفاقاً درمان و مراقبت طولانی مدتی نیاز دارند. یکی از عوارض مشترک این بیماریها، زخم های مزمن است؛ زخم های مزمن، شیوع قابل توجهی در جامعه دارد، هشت دهم درصد از جمعیت در طول زندگی خود، مبتلا به زخم های مزمن میشوندکه یک مشکل بزرگ در نظام سلامت است.

دکتر حبیبی در ادامه گفت: زخم‌های مزمن معمولاً در افراد مسن‌تر با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری های عروقی و چاقی رخ می‌دهد افزود: به خطر افتادن وضعیت ایمنی و تغذیه، و استرس مزمن مکانیکی، در عدم بهبود مناسب زخم، موثر است.

وی با بیان اینکه زخم های مزمن، با مرگ و میر بالا و نگران کننده ای همراه هستند گفت: میزان مرگ و میر ۵ ساله زخم پای دیابتی ایسکمیک ۵۵ درصد نوروپاتیک ۴۵ درصد و نورو ایسکمیک ۱۸ درصد بیشتر از موارد مرتبط با سرطان سینه و سرطان پروستات است. در حالی که مرگ و میر پنج ساله سرطان پستان و سرطان پروستات به ترتیب ۱۸ و هشت درصد است.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه های مراقبت های بهداشتی در خصوص زخم های مزمن افزود: در ایالات متحده، برآورد کل هزینه‌ها برای زخم‌های مزمن درمان نشده، از ۲۸.۱ تا ۹۶.۸ میلیارد دلار متغیر بود.

وی با اشاره به آمار ابتلای ۵.۵ تا شش میلیون نفری به دیابت در کشور گفت: ۱۵ درصد از مبتلایان به این بیماری، احتمال دارد، دچار پای دیابتی شوند و از بین کسانی که دچار پای دیابتی میشوند، ۱۵ درصد، ممکن است در نهایت به قطع اندام منجر شود.

رئیس کنگره زخم و ترمیم بافت ادامه داد: طبق مقاله ای که در سال ۲۰۲۰ منتشرشده، زخم‌های مزمن (که شایع‌ترین آنها زخم پای دیابتی، زخم فشاری، زخم وریدی ساق پا و زخم‌های جراحی غیر قابل التیام است) یک مشکل عمده مراقبت‌های بهداشتی در آمریکا نیز به شمار می روند.

دکتر حبیبی در ادامه به فعالیت کلینیک زخم جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: تاکنون در مرکز درمان زخم های مزمن و ترمیم بافت جهاددانشگاهی، بیش از سه هزار بیمار پذیرش شده اند؛ در تحقیقی که در سال گذشته و در یک بازه زمانی مشخص انجام شد، ۷۱.۲ درصد از مراجعینی که در این مرکز، تحت فرایند کافی درمان ‌قرار گرفتند، بهبود یافتند اما متاسفانه ۳۷ درصد از کل مراجعین، در جلسات اولیه، از ادامه درمان منصرف شدند. این افراد بعد از پیگیری های صورت گرفته، علت عدم مراجعه مستمر را، مسائل اقتصادی و مشکلات مالی ذکر کردند و این در حالی است که مرکز کلینیک جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران تعرفه غیرخصوصی دارد.

وی افزود: اینجاست که نقش بیمه ها در حمایت از مدیریت درمان این بیماریها و عوارض مزمن، بسیار بسیار برجسته میشود. با مذاکرات و پیگیری های انجام شده، تعدادی از شرکت‌ها و سازمان های بیمه گر همراهی کردند و قسمتهایی از خدمات درمان زخم های مزمن، تحت پوشش قرار گرفته است و جا دارد بیمه ها به ویژه بیمه های پایه این خدمات را تحت پوشش خود قرار دهند. همچنین لازم است که انسانهای خیر و نیکوکار و بنیاد ها و موسسات نیکوکاری در سراسر کشور، در هر جایی که می‌توانند به این بیماران کمک کرده و از فرایند درمان حمایت کنند و ما به عنوان پژوهشکده زخم و ترمیم بافت مفتخر خواهیم بود تا واسطه ای بین خیرین و این بیماران باشیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم درک بیمه ها و نظام سلامت از فرآیند زخم گفت: طبق تحقیقات ارائه شده، هزینه درمان یک زخم ساده دیابتی دو دلار است. اگر این زخم پیشرفت کند و به استئومیلیت تبدیل شود، چهار هزار دلار و درصورت قطع عضو، ۱۵ تا ۱۶ هزار دلار، افزایش هزینه دارد. هر چقدر زودتر فرآیند درمان آغاز شده و از پیشرفت بیماری جلوگیری شود، یقینا کیفیت زندگی بیمار، بهتر شده و برای بیمه ها و نظام سلامت هم، اقتصادی و کم هزینه تر خواهد بود.

دکتر حبیبی ادامه داد: در پژوهشکده فناوری های زخم و ترمیم بافت، تحقیقات پایه، بالینی و فنآورانه متعددی انجام شده است، و نتایج این تحقیقات بصورت مقاله در نشریه علمی پژوهشکده و سایر نشریات علمی منتشر می شود. همچنین، بر مبنای دانش روز و این تحقیقات کاربردی و تجارب بالینی، دوره آموزشی مدیریت زخم تدوین شده که این بسته آموزشی در خدمت پزشکان و پرستاران قرار گرفته است و تا به امروز ، ۱۵۰۰ نفر در این دوره های آموزشی شرکت کرده اند و یک شبکه کارامد برای درمان زخم های مزمن در سراسر کشور فراهم آمده است. همچنین در مرکز نوآوری و شکوفایی منش، فرصتی برای محققین و گروه های استارتآپی دانشجویی و دانشگاهیان فراهم آوردیم تا با حمایت از ایده های نو و خلاقانه در زمینه تجاری سازی محصولات و خدمات مرتبط به درمان زخم، زمینه های پیشرفت آنها را فراهم آوریم.

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.