وزارت بهداشت: آماده ایجاد شبکه زخم هستیم

وزارت بهداشت: آماده ایجاد شبکه زخم هستیم

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه نهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت، ضمن تقدیر و تشکر از جهاددانشگاهی برای برگزاری این کنگره، زخم را یکی از چالش های جدی و مهم در عرصه سلامت دانست که به شدت کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و شیوع بسیار بالایی دارد

دکتر پناهی با بیان اینکه بیماری های غیرواگیر در کشور ما در حال افزایش است گفت: سن ایرانیان در طی چند سال آینده افزایش پیدا می کند و جمعیت به سمت پیری خواهد رفت. هم افزایش بیماری های متابولیک و هم افزایش سن از عوامل افزایش زخم مزمن به شمار می رود. بنابراین احتمالا در کشور ما که چاقی نیز آمار بسیار بالایی دارد، میزان ابتلا به زخم مزمن نسبت به آمار ۹ درصدی جهان افزایش خواهد داشت.

وی با اشاره به مرگ و میر بالای زخم های مزمن گفت: مرگ و میر پنج ساله زخم های مزمن حدود ۳۰ درصد است و این رقم برای سرطان ۳۱ درصد است و این موضوع نشان دهنده میزان مرگ و میر بالای زخم است. و پانسمان های لازم برای جلوگیری از عفونت زخم در ایران آنطور که باید رشد نکرده است گفت: در این زمینه علوم جدید بسیار می تواند کمک کننده باشد. همچنین زخم های ناشی از دیابت و زخم های ناشی از جراحی هزینه بسیار بالایی برای بهداشت دارد گفت: در ارزیابی ها سرعت میانگین تولید زخم های مزمن در حال افزایش است و در مقالات سالانه حدود ۹درصد گزارش شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر آموزش پزشک، پرستار و بیمار در خصوص زخم گفت: در کشور بالای ۹۰۰ مرکز تحقیقات وجود دارد که از بین آنها ۶ مرکز تحقیقات داریم که می‌تواند در حوزه آموزش و پژوهش مربوط به زخم کمک‌کننده باشند. حدود ۱۰۰ مرکز تحقیقات در کشور داریم که می‌توانند در حوزه علوم پایه زخم فعالیت کنند. ۴۸ مرکز تحقیقات در کشور داریم که در حوزه بیماری‌های عفونی تحقیق می‌کنند و ۵۳ مرکز تحقیقات در حوزه دارو مرتبط با زخم داریم. بنابراین به نظر می‌رسد متولیان بهداشت و درمان، موضوع زخم را به عنوان یک موضوع مهم در نظر گرفته‌اند. مفهوم این آمار این است که متولیان بهداشت و درمان موضوع درمان موضوع زخم را جدی تلقی کرده اند و برای همین موضوع مراکز تحقیقاتی راه اندازی کرده اند. پناهی با تاکید بر اینکه پیشگیری از ابتلا به زخم باید در دستور کار قرار بگیرد ادامه داد: در صورت پیشگیری می توانیم در هزینه های آن در حوزه سلامت جلوگیری کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت شبکه سازی در حوزه زخم گفت: در همینجا در خصوص تحقیقات زخم اعلام آمادگی می کنم که شبکه در حوزه زخم ایجاد شود.

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.