یافته جدید در مورد چگونگی تشکیل لخته‌های خون در طول بهبود زخم

یافته جدید در مورد چگونگی تشکیل لخته‌های خون در طول بهبود زخم

تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه پزشکی و علوم بهداشتی RCSI اطلاعات جدیدی در مورد چگونگی تشکیل لخته‌های خون در طول بهبود زخم نشان داده است.

این تحقیق رفتار پلاکت‌ها به‌ویژه توانایی آن‌ها در تشخیص محل لخته خون و بازسازی محیط اطراف خود را در محل زخم بررسی می‌کند. پلاکت‌ها کلید شروع بهبود زخم و تشکیل لخته‌های خونی (ترومبوز) هستند. فیبروبلاست‌ها سلول‌های بافت همبند هستند که برای مراحل بعدی بهبود زخم ضروری هستند. فیبروبلاست‌ها به لخته‌ای که تشکیل شده است حمله می‌کنند و پروتئین‌های حیاتی از جمله فیبرونکتین تولید می‌کنند که سپس یک چارچوب ساختاری برای ساختن بافت جدید مورد نیاز برای بهبودی ایجاد می‌کند.

این مطالعه جدید نشان می‌دهد که پلاکت‌ها همچنین می‌توانند یک ماتریکس فیبرونکتین موقت را در محیط اطراف خود تشکیل دهند، مشابه آنچه فیبروبلاست‌ها در مراحل بعدی بهبود زخم انجام می‌دهند. ای امر اطلاعات مفیدی از چگونگی حفظ یکپارچگی لخته‌های خون در طول ترمیم عروق می‌دهد.

نویسنده اصلی این مطالعه دکتر شوئن در توضیح این کشف گفت: “ما نقش غیرمنتظره دیگری را برای چسبندگی پلاکتی شناسایی کرده‌ایم. نتایج ما نشان می‌دهد که پلاکت‌ها نه‌تنها لخته را تشکیل می‌دهند، بلکه می‌توانند با ایجاد یک داربست فیبری، بازسازی آن را نیز آغاز کنند. این یافته برخی از پارادایم‌های موجود در زمینه ترمیم زخم را به چالش می‌کشد.

کلید این تحقیق استفاده از میکروسکوپ فوق رزولوشن بود که به وسیله آن تصاویر واضح‌تری از ساختارهای داخل یا اطراف سلول‌ها را می‌توان ثبت و در آزمایشگاه مشاهده کرد.

Reference:

Lickert, S., et al. (2022) Platelets drive fibronectin fibrillogenesis using integrin αIIbβ3. Science Advances. doi.org/10.1126/sciadv.abj8331.

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.