نشست علمی ویژه پژوهشگران : “نقش رفتارهای سبک زندگی بر بیومارکرهای واسطه ای و خطر عوارض عروقی در بیماران مبتلا به دیابت”

نشست علمی ویژه پژوهشگران : “نقش رفتارهای سبک زندگی بر بیومارکرهای واسطه ای و خطر عوارض عروقی در بیماران مبتلا به دیابت”

نشست علمی ویژه پژوهشگران با موضوع “نقش رفتارهای سبک زندگی بر بیومارکرهای واسطه ای و خطر عوارض عروقی در بیماران مبتلا به دیابت” روز چهار شنبه 21 تیرماه 1402 در سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری، در این نشست دکتر فاتح ، معاون پژوهشی و هیات علمی گروه پزشکی مبتنی بر سبک زندگی به معرفی مطالعه ای با موضوع رفتارهای سبک زندگی و تاثیر قابل توجه آن ها در پیشگیری از ابتلا به بیمارهای غیر واگیر از جمله دیابت پرداخت.

در این مطالعه نقش رفتارهای سبک زندگی بر عوارض عروقی بیماری دیابت و ارتباط آن با نشانگرهای زیستی بر اساس دادهای یک مطالعه کوهورت مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل نشانگر آن است که رفتارهایی نظیر عدم استعمال سیگار، داشتن رژیم غذای سالم، فعالیت بدنی منظم و برنامه ریزی شده، کنترل وزن و عدم مصرف الکل به عنوان بخشی از سبک زندگی می توانند روی بروز آسیب های عروقی کوچک چشم (رتینوپاتی) پوست (نوروپاتی) و کلیه ها (نفروپاتی) موثر باشد.

این مطالعه با کمی سازی این رفتارها و تحلیل آماری ارتباط عواملی نظیر سن، جنسیت، سطح سواد، وضیعت اجتماعی اقتصادی و مقادیر نشانگرهای زیستی نظیر گلوگز خون HbA1C، تست های عملکرد کبد و کلیه و الگوی لیپیدها و تست های التهابی نقش موثر یکایک این متغیرها را در کاهش یا افزایش خطر ابتلا به عوارض عروقی دیابت نوع 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. نقطه قوت این مطالعه حجم نمونه بالای افراد وارد شده بود که خود حاصل وجود بانک اطلاعات بیماران است که امید است با توسعه سیستم های ریجستری بیمارها در کشورمان شاهد مطالعات گسترده در این حوزه باشیم.

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.